Dessa villkor gäller för avtal mellan Findlr Group AB, org.nr 559414-6127, Teatergatan 21, 411 15 Göteborg ("Findlr") och fysisk eller juridisk person ("Kunden") avseende annonsering (annonsör), lokalsökande (hyresgäst) eller annan användning av de tjänster som tillhandahålls av Findlr på findlr.se. Avtal mellan Findlr och kunden uppstår genom kundens användning av tjänsterna på findlr.se. Närmare villkor för de tjänster som tillhandahålls finns på findlr.se/legal och i förekommande fall i andra skriftliga överenskommelser mellan Findlr och kunden.
Findlr AB respekterar kundens integritet och rätten att ha kontroll över dina personuppgifter. Våra vägledande principer är enkla. Vi kommer att vara öppna med vilka data vi samlar in och varför samt skydda dina data. I Findlrs policy för personuppgifter beskrivs vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt kunden kan ha kontroll över sina egna uppgifter samt hur kunden kan kontakta oss. Denna personuppgiftspolicy gäller när kunden använder appar, webbsidor och tjänster som ingår under en app eller på en webbplats som administreras av Findlr. Findlr är personuppgiftsansvarig i enlighet med dessa villkor och ansvarar för att behandling sker enligt gällande lagstiftning.
Findlr inhämtar uppgifterna i första hand direkt från dig som kund. Som kund menas både dig som lokalsökare (hyresgäst) och som annonsör. Findlr registrerar personuppgifter i samband med:
Findlr behandlar personuppgifter i huvudsak för de ändamål som anges nedan samt för de eventuella ytterligare ändamål som anges vid insamlingstidpunkten:
Vi kan dela med oss av information till andra företag som behandlar data på våra vägnar för att vi ska kunna utföra våra tjänster, till exempel analys, distribution eller andra tjänster för att upprätthålla och tillämpa våra användarvillkor och leveransvillkor. Vid all hantering av personuppgifter iakttas dock alltid hög säkerhet och sekretess. Findlr samarbetar endast med partners som behandlar personuppgifter inom EU/EES eller med företag som upprätthåller samma skyddsnivå som inom EU/EES genom att t.ex. ha anslutit sig till den s.k. Privacy Shield-överenskommelsen mellan EU och USA. Findlr åtar sig även rätten att dela information* mellan parter (hyresgäst och annonsör) efter signerat hyreskontrakt. I de fall där Findlr slutit kontrakt med tredje part förbehåller Findlr sig rätten att dela kundens kontaktuppgifter med denne tredje part, om och endast om chatt-kommunikation först upprättats mellan hyresgäst och tredje part. Detta inkluderar, men ej exklusivt, kontaktuppgifter såsom e-postadress, telefonnummer, namn och organisationsnummer.
När kunden använder webbplatser och appar som tillhandahålls av Findlr kan det hända att personuppgifter samlas in via exempelvis cookies. Detta görs dock endast via ett separat samtycke. Då lagras informationen om kundens användning och vilka sidor som besöks. Det kan vara teknisk information om kundens enhet och internetuppkoppling såsom operativsystem, webbläsarversion, IP-adress, cookies och unika identifierare. Vid besök på Findlrs webbplatser där våra tjänster tillhandahålls, kan olika tekniker användas för att känna igen dig i syfte att lära oss mer om Findlrs användare. Detta kan ske direkt eller genom användning av teknik från tredje part.
I och med att kunden lämnar uppgifter till Findlr ger kunden sin tillåtelse att Findlr registrerar och lagrar uppgifter om vilka tjänster kunden använder samt behandlar de angivna personuppgifterna för angivna ändamål. Som legal grund för behandling kommer Findlr att hänvisa till uppfyllande av policydokument och berättigat intresse i de syften som angetts ovan. Behandlingen sker enligt gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Findlr kommer att lagra kundens personuppgifter så länge kunden är kund hos Findlr. Kunden är kund hos Findlr så länge kunden har ett aktivt** konto. I marknadsföringssyfte används inte personuppgifter som är äldre än fyra år. Detta innebär rent praktiskt att uppgifter gallras ut då de inte längre är aktuella eller nödvändiga för direktmarknadsföring för de ändamål som de har samlats in för. Viss information kan behållas längre då det krävs så på grund av andra lagkrav, som exempelvis bokföringslagen. Vid all hantering av personuppgifter iakttas dock alltid säkerhet och sekretess.
Kunden har rättigheter när det gäller sina personuppgifter och har möjlighet att påverka sin information och vad som sparas. Findlr kommer på eget eller kundens initiativ att rätta uppgifter som upptäcks vara felaktiga. Kunden kan även närsomhelst begära att sina uppgifter raderas eller att dess användning begränsas genom att kontakta Findlr (för kontaktvägar se rubriken Så kontaktar du oss). Om kunden anser att dennes rättigheter inte respekteras av Findlr får kunden gärna kontakta Findlr eller kontakta Integritetsskyddsmyndigheten. Kunden kan när som helst avstå från att ta emot marknadsföringskommunikation från oss genom att kontakta Findlr, eller genom att i mailutskick klicka på länken för att avregistrera sig från marknadsföringskommunikation. Kunden är även alltid välkommen att kontakta Findlrs kundtjänst för att få hjälp att tacka nej till annan kommunikation. Kunden kan erhålla information om vilka personuppgifter som är registrerade, genom att skriftligt begära ett så kallat registerutdrag från Findlr, se kontaktvägar under rubriken Så här kontaktar du oss.
I händelse av att vår webbplats innehåller länkar till tredje parts webbplatser, hemsidor, eller material publicerat hos tredje part, är dessa länkar endast för informationssyfte. Eftersom Findlr saknar kontroll över innehållet på dessa webbplatser eller dess material, ansvarar vi därför inte för dess innehåll. Findlr ansvarar inte heller för skador eller förluster som skulle kunna uppstå vid användning av dessa länkar.
Findlr har rätt att ändra villkoren i denna policy för personuppgifter utan kundens samtycke om ändringen inte är betungande för kunden, varpå ändringen träder i kraft omedelbart vid publicering av de uppdaterade villkoren på https://findlr.se/legal/privacy-policy eller genom att Kunden på annat sätt informeras om villkorsändringen. I övriga fall har Findlr rätt att ändra villkoren i denna policy för personuppgifter genom att senast sex veckor innan villkorsändringen träder i kraft informera kunden om ändringen. Om Kunden inte vill bli bunden av de nya villkoren ska Kunden, med beaktande av för kunden gällande uppsägningstid, meddela Findlr om uppsägning av avtalsförhållandet så att avtalet mellan Findlr och kunden upphör före villkorsändringens ikraftträdande. Fortsatt användande av tjänsterna på findlr.se efter att ändringarna trätt i kraft innebär ett accepterande av de nya villkoren.
* Med information åsyftas exempelvis namn, kontaktuppgifter och organisationsnummer.
** Med aktivt konto avses ett konto där inloggning har skett minst en gång under de senaste fyra åren.